Страници

събота, 30 октомври 2010 г.

Трябва?!

... Вчера чух една "любима" моя фраза отново- "По-добър, от колкото трябва"

Тази думичка трябва... Замислих се, защо я използваме толкова често, защо влагаме толкова много смисъл в нея понякога? Изобщо какво трябва да означава трябва?

Според тълковния речник:
Дума Описание
трябва безл. 1. Нужно е, необходимо е, изисква се.

И пак се връщам към горната фраза- "По- добър, отколкото е нужно, необходимо"- Какво значи това всъщност?

За мен- нищо! Защо?

Измисляме си несъществуващи граници за какво е нужно, необходимо, трябващо и ги поставяме пред хората. Те дали ще разберат, дали ще обърнат внимание- Надали!
Защото всеки си ги слага тия граници, но сам за себе си, различни от чуждите!

... и някой днес ще ми каже - "По-умна си, отколкото трябва! По- добра си отколкото трябва! По- си нещо си, отколкото трябва..."

И в главата ми прозвучава грубо и силно- "Кой си ти, че си определил какво аз трябва да съм?" Нима всеки сам не определя какво трябва да е, какво трябва да бъде, какво трябва да прави и т.н. до безкрайност....

Има философии, които твърдят, че свободна воля и мисъл не съществуват.
Не съществуват, да- когато се вслушваме във всички "тряба", във всичко, което се изисква от нас, определено по някакви норми, общочовешки принципи, лични идеи...

Тук не искам и не твърдя, че трябва да живеем и действаме през глава, да не се вслушваме в общите норми и порядки.

Вътрешното Аз, което съществува и се нагажда в света, не трябва, настройвайки се за него, то да губи от себе си, от нещата, които трябват за твоите емоции, за твоите разбирания и идеи, да бъдат погубвани, заради всички съществуващи "трябва"

Колко пъти на ден нещо трябва да се случи, не винаги ясно защо?
Колко пъти употребих тази думичка до тук?

Нещата се случват, защото трябва? Ти си такъв, защото трябва?

Но дали е така всъщност?

...................

4 коментара:

  1. Амии... не би трябвало! да е така =D Готина тема Веше...

    Права си, не съм се замислял над тази фраза. На мен обикновено ми е звучала катооо един вид иронизирано съжаление ли как да кажа. Аз например съм казвал не веднъж "Твърде си добър/добра за тоя свят". Пак поставяйки човека отсреща в някаквите общи граници, обществени нагласи и неписани правила. Надвишавайки ги, човек може повече да загуби, отколкото да спечели. Твърде умна си/По-умна си отколкото трябва, бих ги разбрал по-скоро като "Жалко, че потенциалът ти ще иде подяволите в тази система". Но не съм се замислял, че може само аз така да си го тълкувам... А и е грешно, като цяло, осъзнавам го. Ако системата не е съвместима с такъв човек, ТЯ трябва да се промени, а не човекът...

    Мразя идеята нещо да ТРЯБВА да се случва. Това прави нещата да изглеждат сякаш аз не искам да се случват... ;/

    ОтговорИзтриване
  2. Именно всичко е в гледната точка- на теб ти звучи "катооо един вид иронизирано съжаление", а на мен като един вид нещо което е прието за някой и ти трябва(отново) да влезеш в неговите граници- дали по-високи от твоите или по-ниски, зависи отслучая.

    А и лично мое мнение - нещо се случва, защото просто се случва, без твърде много драма и сложни въпроси- защо трябва, защо се е случило и т.н. Вярно,че за всичко има причина, но необходима ли е винаги главоблъсканицата?

    Но хората винаги си усложняват живота с много драма и много мислене за неща, които не винаги изискват такова :)

    ОтговорИзтриване
  3. Весе, много хубава публикация! Добре казано.
    Води до размисъл... стига с това "трябва", нека просто нещата да си бъдат такива "каквито са", защото всъщност така или иначе са такива.

    Да не се тормозим с излишни ограничения, че докато се опитваме да си ги обясним... (а и на кого е притрябвало това, всъщност?!) и сме изтървали много повече неща около нас.

    Още веднъж браво за публикацията! :))) Продължвай все такива да пишеш!

    ОтговорИзтриване